1 september: Open Tuinen met een twist

Zaterdag 1 september 2018 is de laatste Open Tuinen Dag van dit seizoen.
Zes tuinen zijn geopend en bijna allemaal hebben ze nog een extraatje. Reden genoeg voor een bezoek.
De tuinen zijn geopend van 10.00 tot 16.00 uur.
Veel tuinplezier!

Klik op de foto's rechts naast de tekst voor een album met foto's van deze tuin.

Tuin van Rieneke Tibben
Feithenhofweg 1 in Epe

De tuin van Rieneke Tibben-Groen is, zoals ze zelf zegt, een aardig stukje zandgrond. Ze is er 20 jaar geleden komen wonen met haar man Gerard en samen hebben ze de tuin ingericht als een spontane nette tuin. Toen 5 jaar geleden haar man is gestorven, besloot ze het alleen te proberen en ze zegt hier het volgende over: Mijn tuin is mijn hobby, mijn fitness, mijn troost.

Een Eper dichter zei het zo:
Je tuin is een mooie vrouw
Af en toe iets bijkleuren
Niet teveel smeren
Geur en kleur gaan zo jouw gang
In betoverende kleuren

In deze romantische tuin zal Fenny Dekter deze dag twee keer een mooi verhaal vertellen. Om 11.30 en om 14.30 uur.

De Vorst Hof
Spoorlaan 5 in Epe

Deze tuin is ca. 500m2 groot. Aan de voorkant sieren twee grote rode hangbeuken de voortuin en het zwarte huis.
Achter is een tuin met een heldere natuurlijke vijver. De tuin is zeer kleurrijk met allerlei bloeiende planten, dit in tegenstelling tot 20 jaar geleden toen het een groene tuin was, met bijna uitsluitend schaduwplanten.
Aan de zijkant bevinden zich drie hofjes met respectievelijk gele, witte en rood-bruine planten.

Tuin van Riekie Bijsterbosch
de Stege 8 in Veessen

De tuin van Riekie is gelegen aan de zuidkant van de Hoogwatergeul.
Met heel veel plezier werkt zij in deze landelijk gelegen tuin met prachtige borders. Riekie houdt van gezelligheid en dat is goed terug te zien in de tuin. Er zijn genoeg plekjes in de tuin om even heerlijk helemaal alleen of juist met een groepje van te genieten.
Ook uit Veessen komt het vrolijke en kleurrijke keramiek van Dirry Bloem dat er speciaal voor deze dag is neergezet.

De 80-jarige tuin van een 88-jarige

Stationsstraat 10 in Heerde

Tachtig jaar geleden heeft het echtpaar Vergeer de wei waar de koeien van de  slager liepen, omgetoverd tot een tuin. Veertig jaar hebben zij er dagelijks in gewerkt. Daarna, nu 40 jaar geleden, hebben Paul en Tonnie van der Kooij deze mooie tuin met huis gekocht. Zij hebben de basis zo gelaten, maar er hun eigen stempel op gedrukt. De beelden van dochter Marianne vinden er een mooie plek. En de kunstige cirkel / watertoren van haar vriend Ludo Tilgenkamp voegt veel toe aan de bijzondere sfeer in deze tuin. Tonnie werkt nog bijna dagelijks in de tuin. Een paar uur per week komen 2 jongens haar helpen met wieden en grasmaaien. Ze hoopt nog jaren bezig te kunnen blijven in haar paradijsje.

Adrie Schoppers zal in de serre weer haar heerlijke jam verkopen. En Marthijn Katers, een creatief houtdraaier, zal in de tuin aan het werk zijn.

Tuin en atelier van Carla en Willem Bultman
Bovenstraatweg 17A in Oldebroek

Rond hun lommerrijk gelegen boerderij hebben Carla en Willem op een halve hectare grond vier verschillende tuinen gecreëerd. Een siertuin met verschillende sfeerhoekjes, een levenstuin, een  landschappelijke wadi-tuin en een moestuin met plantenkas.
Kunst is in deze tuin heel belangrijk. In de tuinen staan beelden tentoon gesteld.
Ook het atelier is open voor bezichtiging, met daarin een expositie van bronzen beelden en schilderijen van Willem. Van Carla is er werk van vilt, papiergaren en rubber.

Ons Joppe van Gert en Adrie Bredewout
Bovendwarsweg 114 in Oldebroek

Ons Joppe is een kijk- en theetuin, aangelegd door twee echte liefhebbers van bijzondere vaste planten.
De tuin is 1250 m2 groot met twee vijvers en borders met vaste planten, met daar tussendoor dahlia’s en salvia’s en diverse soorten grassen en enkele eenjarigen voor hun grote bloeikracht.
Er is een kleine hobbykwekerij en verkoop van brocante.
Meer informatie op www.onsjoppe.nl