Hulp gezocht bij de renovatie van de historische tuin bij Huize Kolthoorn in Heerde

Heeft u groene vingers, maar geen echte tuin meer omhanden? Of vindt u het interessant om mee te werken aan het herstel van een bescheiden parktuin met historische elementen? Dan is dit wellicht iets voor u!

De parktuin van de laat-19e-eeuwse buitenplaats Huize Kolthoorn aan de rand van Heerde beslaat slechts anderhalve hectare. De ateliervilla geniet vooral bekendheid door het kunstenaarsechtpaar Jan en Hedwig Kleintjes-van Osselen. Vanaf hun huwelijk in 1899 tot hun overlijden hebben Jan en Hedwig hun stempel op huis en tuin gedrukt. Hedwig, één van de Amsterdamse Joffers, schilderde bloemstillevens, terwijl Jan onder meer de tuin zelf heeft afgebeeld. De tuin, die zij schiepen, moet een waar bloemenparadijs geweest zijn tot Hedwig in 1936 te vroeg overleed. Inmiddels woont de tweede generatie van de familie Buisman op Huize Kolthoorn. Huis en tuin worden stapsgewijs teruggebracht naar de sfeer van weleer. Sedert 2020 is er Museum Geelvinck gevestigd, dat, naast een aanzienlijke collectie historische piano's, ook onder meer zo'n vijftig werken van Jan en Hedwig beheert. Wie het huis bezoekt, waant zich ruim een eeuw terug te stappen in de tijd. Ook de parktuin met rozen, bloemborders, verscheidene soorten rhododendrons, een sprengbeek met vijver, een moestuin met een boomgaard, een rotstuin, een Chinees-Japanse tuin, diverse imposante oude bomen, de restanten van een ijsheuvel, een 'tiny forest' (opgezet met steun van IVN) en een romantisch bosje met slingerpaden, wordt thans stapsgewijs in oude glorie hersteld. Op dit moment wordt onderzocht of het ontwerp van de vijverpartij wellicht van de beroemde Brusselse park- en landschapsarchitect Jules Buyssens afkomstig is.

WDe familie Buisman zoekt medestanders die willen helpen de tuin weer op orde te brengen. Het gaat in de eerste plaats om de moestuin met oude fruitbomen: kersen, appels, peren, drie notenbomen, een mispel, enz.; verhoogde groenten- en bloembedden worden dit voorjaar aangelegd, er is een kruidentuintje en er zijn zonnige plekken, waar we bonen, bessenstruiken en andere eetbare planten willen opkweken. De opbrengst wordt met de vrijwilligers gedeeld. Daarnaast zoeken ze mensen met groene vingers, die willen helpen met de bloemborders, de rozen en de rotstuin. Ze hebben een vrijwilligershonk met veel vakliteratuur over bloemen, planten en (moes)tuinen.
Huize Kolthoorn ligt op zes minuten lopen van de bushalte; daar stopt zowel de snelbus naar Zwolle, als de gewone bus naar Hattem en de buurtbus naar Wezep.

Museum Geelvinck is opgenomen in het Museum Register; we zijn institutioneel lid van de Museumvereniging, Erfgoed Gelderland en ICOM. De museumstichting is een 'culturele ANBI' en de kleine buitenplaats is tevens een NSW Landgoed. Het museum is gedurende de zomer alle zaterdagen open voor rondleidingen door het atelierhuis en de tuin (wel van tevoren opgeven via de website www.geelvinck.nl ). Ook doen ze mee met de Open Tuinen dagen van Groei & Bloei op 13 en 14 juli.

Doe mee! Eén middag in de week. Ze zijn flexibel met tijdsindeling en vakanties.
Meer informatie: info(at)geelvinck.nl en tel. 0578695670, of bel met Dunya Verwey op 0654794606. En op de website https://geelvinck.nl/partnerlocatie/huize-kolthoorn/
Museum Geelvinck, Huize Kolthoorn, Kamperweg 23, 8181CS Heerde.