Vrijwilligersmiddag 20 september 2024

We hebben met de vrijwilligers, die aanwezig konden zijn, een gezellige middag georganiseerd om hen te bedanken voor hun inzet. Vrijwilligerswerk komt steeds verder in het gedrang. Verenigingen kampen met veel vacante posities omdat er gewoonweg onvoldoende gepassioneerde mensen te vinden zijn die zich belangeloos willen inzetten voor zaken die onze maatschappij mooier en vriendelijker maken. Cohesie en saamhorigheid bevorderen in de gemeenschap is zo belangrijk.
In dat licht vind ik het erg jammer dat voor jongeren de maatschappelijke dienstplicht wordt afgeschaft door het huidige kabinet. Daar is geen geld meer voor vrijgemaakt terwijl deze maatschappelijke dienst de jeugd laat kennismaken met allerlei maatschappelijke organisaties. Jongeren voelen zich nuttig en gewaardeerd wanneer ze zich mogen inzetten voor anderen. Deze jongeren worden ook onze vrijwilligers van de toekomst die we zo hard nodig hebben in een wereld die steeds meer draait om het individu. Ik hoop van harte dat de politiek gaat inzien dat een maatschappij zonder vrijwilligers een maatschappij wordt gebaseerd op los zand.