Bloemschikcursussen najaar 2022

De afdeling Groei en Bloei Noord Veluwe gaat het komende najaar weer nieuwe bloemschikcursussen organiseren.
Een cursus 'Natuurlijk bloemschikken' in Oosterwolde en de meer traditionele bloemschikcursus in Epe.
Op deze pagina staat alle informatie over beide cursussen.

Cursus Natuurlijk Bloemschikken

Bij Groei en Bloei in Atelier Fleur kun je in een sfeervolle omgeving op een natuurlijke manier bloemschikken. Bij het natuurlijk bloemschikken staat een natuurlijke, weelderige uitstraling centraal. Niet zozeer de technieken, maar meer de compositie en de vormgeving krijgen de aandacht. Een losse, frivole manier van rangschikken zorgt voor de natuurlijke sfeer. Veel aandacht is er voor kleurgebruik: hoe pas je welke kleur toe en welk effect hebben subkleuren en contrastkleuren op elkaar.

De term ’natuurlijk’ bloemschikken geeft al aan dat je materialen gebruikt met een natuurlijke uitstraling, die komen uit je eigen tuin of uit de natuur. Juist een afwijkende vorm of structuur kan zorgen voor een extra dimensie.

Naast het werken met levende materialen wordt er ook gewerkt met materialen die goed kunnen indrogen of gedroogde materialen. Op die manier heb je (veel) langer plezier van je werkstuk. Bij het natuurlijk bloemschikken maak je voornamelijk bloemstukken en kransen in allerlei vormen en maten welke je thuis of bij een feestje kunt gebruiken, maar ook een zgn. ‘cloud’ van bloemen hoort tot de mogelijkheden.

Wanneer je een bloemschikcursus van Groei en Bloei in Atelier Fleur volgt, krijg je vooraf en tijdens de cursus uitgebreide informatie over de technieken, compositie, materiaalkeuze en kleurenkennis. Elke cursist krijgt tijdens de cursus begeleiding bij het maken van het werkstuk.

• Data: woensdagmorgen 21 september, 19 oktober, 23 november en 21 december.
  • Tijd: vanaf 9.45 uur inloop, start 10.00 uur
  • Kosten per deelnemer € 66.50 voor 4 lessen
  • Deelnemers brengen zelf bloemen, zaden, droogbloemen e.d. mee.
  • Locatie: Atelier Fleur, Winterdijk 20, 8097 SK Oosterwolde.
  • Begeleiding : Jennie Schuiling en Marianne ten Have.

De cursus kan door gaan als er  9 deelnemers zich opgeven voor deze bijzonder leuke cursus.
Opgeven kan met het inschrijfformulier hieronder.

Cursus Bloemschikken in Epe.

Het is altijd erg leuk om bloemstukken te maken maar vaak komt het er niet van, daarom starten wij in september weer met een bloemschikcursus.
Deze cursus is geschikt voor beginners en gevorderde bloemschikkers.
Er worden 4 lessen gegeven. Op19 september, 17 oktober, 21 november en 19 december.
De cursustijden zijn van 19.30-21.30 uur.

De eerste les starten we in de Pluktuin bij Kwekerij v der Velde in Heerde.
Esther zal onder de koffie met iets lekker uitleg geven over haar pluktuin en een korenschoof gebonden boeket voordoen. Daarna gaan de deelnemers zelf de tuin in om een bos bloemen te plukken die jij mooi vindt en die in jouw interieur past.

De volgende lessen zijn in de Goudvink en worden gegeven door Ilse Kerkmeijer. Zij is een zeer ervaren bloemschikdocent.

De avond begint met koffie en thee en uitleg van de docent over het te maken bloemstuk. Tijdens de les zal ze steeds bij iedereen langs gaan om advies te geven en vragen te beantwoorden. Aan het eind van de avond bespreekt en bewondert ze, samen met de cursisten de bloemstukken.

Op de website van Groei en Bloei  Noord-Veluwe zijn voorbeelden te zien wat de cursisten het afgelopen seizoen hebben gemaakt. Met materiaal uit de tuin en gekochte bloemen maakt iedereent een bloemstuk volgens de opdracht van de docent maar kan daar ook wel een eigen draai aan geven door de materialen die mee genomen zijn.

De cursus wordt gegeven in:
 De Goudvink
Lange Veenteweg 4  8161PB in Epe
Hier kan ook goed geparkeerd worden.

De kosten voor de cursus zijn:
Voor leden € 62,00 ( 1 workshop bij van der Velde en 3 lessen.)
Voor niet leden  € 67,00

Graag aanmelden via het formulier hieronder.
De cursus kan doorgaan als er 12 deelnemers zich aanmelden.

Herfst workshop

Deze is nog in voorbereiding maar noteer vast in je agenda.
Locatie: Atelier Fleur aan de Winterdijk 20 in Oosterwolde.
Datum: 26 oktober.
Ochtend sessie en mogelijk een avond sessie.
Max. 9 deelnemers.

Zodra we hier meer over weten, zullen we dat hier bekend maken.