Open Moestuinen 16 juni 2018

Het thema van de Nationale Tuinweek van dit jaar is Moestuinieren. Daar sluiten we graag bij aan met onze tweede Open Tuinen Dag van dit jaar.
Eén particuliere tuin, één volkstuinencomplex, één Buurtmoestuin èn een tuinderij zijn open. Vier totaal verschillende plekken om te gaan bekijken als je meer wilt weten over moestuinieren.

De tuinen zijn - tenzij anders aangegeven - geopend van 10.00 tot 16.00 uur.

Klik op de foto's rechts naast de tekst voor een album met foto's van deze tuin.

Tuin van Hendrik van Asselt
Elspeterweg 9 in Vaassen

Hendrik moestuiniert al vele jaren. Zijn tuin ligt in een bosrijke omgeving en toch kan hij bijna jaarrond van de tuin eten. Hoe hij dat doet, vertelt hij graag. Ook laat hij met plezier zien welke fijne kneepjes van het moestuinieren hij zich in de loop van al die jaren heeft eigen gemaakt.

Volkstuinvereniging De Robbertsmaten
Robertsmatenstraat in Elburg

De Volkstuinvereniging viert dit jaar haar 40-jarig jubileum en heet u deze dag van harte welkom. U kunt het complex, dat een 40-tal tuinen omvat, bekijken en genieten van koffie, thee of fris met iets lekkers. Versterkt en enkele tuintips en/of plantjes rijker kunt u uw tocht weer vervolgen. De volkstuinen liggen langs de Kamperdijk van Elburg naar Kampen. Auto’s bij voorkeur via de Oostelijke Rondweg.

Elburg Vesting met zijn middeleeuwse architectuur, vele musea, haven en gezellige horeca ligt slechts op ± 500m afstand. Dat maakt een bezoekje aan de tuinen zeker de moeite waard!

Tuinderij Doorn
Kerkdijk 3 in Heerde

Tuinderij Doorn kweekt komkommers, paprika's en vele andere groenten. Er worden geen tot weinig bestrijdingsmiddelen gebruikt en er wordt altijd biologisch geteeld. En dat proef je.

Momenteel is een deel van de kassen in gebruik door De Bolster, teler van biologische zaden.

Om 11, 13 en om 15 uur zijn er rondleidingen.

Met zaad van De Bolster is door een ervaren moestuinier van onze afdeling, zo'n 75 kerstomaatplantjes opgekweekt. Deze delen we uit aan de (jonge) bezoekers. Op=op. Bij de plant zit een boekje met uitgebreide teeltinstructies, speciaal bedoeld voor schoolkinderen.

'Eetit' uit Wapenveld heeft met producten uit de kassen een heerlijk proeverijtje gemaakt.

De Buurtmoestuin bij Verpleeghuis De Voord,
Veldbloemenlaan in Elburg. ! Geopend van 11-15 uur !

Deze moestuin is een gezamenlijk initiatief van Zorgverlening Het Baken, Stichting Wiel, wijkcomité De Pal/Oostendorp en de Gemeente Elburg. Mede dankzij de steun van het Oranje Fonds kwam de Buurtmoestuin in 2017 tot stand. Het doel van de tuin is om een gezonde leefstijl aan te moedigen en tegelijk mensen de gelegenheid te bieden om anderen te ontmoeten, samen te tuinieren en tot rust te kunnen komen. Door cliënten van Het Baken, bewoners van zorgboerderij Westbroek, vrijwilligers, leerlingen van het VMBO college Oostenlicht en van basis-school De Borgstee wordt nu druk getuinierd. En op de Open Dag zijn er speciale 'doe'-activiteiten. Het resultaat? Dat moet je gewoon gaan zien!