27 Juni 2024: tuinreis naar de omgeving van Nijmegen

Om half negen vertrekken we vanaf restaurant De Loreley richting Sint Antonis naar  De Boergondische Tuijn.
In het Brabantse dorp Sint Anthonis wonen Gertie en Harrie naar eigen zeggen in een paradijsje. In 2006 kopen zij hun huis om hier hun grote passie uit te oefenen: tuinieren. Onder hun handen groeit een sier- en moestuin met veel variatie. Uit hun moestuin oogsten ze intussen elk jaar 160 soorten tomaten.

De volgende tuin die we bezoeken is de botanische tuin Jochemhof in Steyl. Hier gebruiken we ook de lunch.
Verborgen achter oude muren, midden in het mooiste kloosterdorp van Nederland, vind je de Jochumhof; een enclave van natuur, historie en rust met een fenomenaal uitzicht over de Maas. Ontdek de Botanische tuin: struin tussen de unieke verzameling bijzondere, oude en exotische planten, heesters en bomen.

En natuurlijk ontbreekt op deze reis ook de kweker niet. We gaan aan bij Marcel de Wagt dus maak je planten wensenlijstje alvast maar klaar.

De laatste tuin die we bezoeken is in Nijmegen Villa Sprezzature. De tuin is ruim 3.500 m2 groot en aangelegd in de Arts-en-Crafts stijl.
Sprezzatura; een Italiaans begrip uit de renaissance dat lastig  te vertalen is. De schijn van moeiteloosheid; Iets heel goed doen, op zo'n manier dat het gemakkelijk lijkt. Wie de ware kunst beheerst, wekt de indruk dat het geen kunst is. Het streven is zo'n tuin te laten zien; Lossig, nonchalant en vol bravoure, maar met kennis van zaken aangelegd en zeer zeker niet ondoordacht.

We zijn om ongeveer half zeven weer thuis. Daar wacht voor iedereen die dat wil een heerlijk diner buffet bij restaurant de Loreley.

Deelname aan de reis kost voor leden € 50,00 en voor niet leden € 60,00. Dat is inclusief de busreis, toegang tot de tuinen, koffie/thee met wat lekkers en een heerlijke lunch.
Het drie gangen dinerbuffet inclusief twee consumpties naar keuze en koffie toe kost € 42,50 p.p.

Opgeven kan met het formulier hieronder.
Op dit formulier kun je ook eventuele dieetwensen voor de lunch en/of het buffet aangeven.
Ook kun je aangeven als je je aanmeldt samen met een tweede persoon. Dat kan een inwonend gezinslid zijn (die is automatisch lid). Dat kan iemand anders zijn die ook lid is van Groei&Bloei. Maar ook een introducé die geen lid is. In het tekstvlak dat daarbij hoort, kun je nog extra medereizigers opgeven. In dat geval graag melden of zij wel of geen lid zijn, wel of niet deelnemen aan het buffet en of zij dieetwensen hebben.

Aanmelding tuinreis 27 juni 2024