In deze Nieuwsbrief

In deze laatste Nieuwsbrief van het jaar 2023 schrijft onze voorzitter een Kerst- en Nieuwjaarswens en vertellen we je alles over de nieuwe Bloemschikcursussen en de eerstkomende lezing in januari.

Kerst- en Nieuwjaarswens van onze voorzitter

Nu het eind van 2023 naderbij komt, is iedereen druk met Kerst.
Ook de zaken in de wereld hebben onze aandacht en iedereen is benieuwd of het volgend jaar beter zal gaan.
De oorlog in Oekraïne en alles wat daarmee samenhangt is uiterst onzeker. Ook is er nu oorlog in de Gazastrook met Israël. En elders zijn er nog oorlogen en opstanden. Het lijkt dat de wereld in brand staat.
De toekomst van de boeren is nog steeds onzeker.
Het milieu is een groot vraagstuk.
We hopen dat onze toekomstige regering goede beslissingen mag nemen om de zaken op te lossen. Dat de politiek luistert naar de wensen van de mensen in het land, zowel in de randstad als op het platteland.

We kunnen terugkijken op een goed jaar voor Groei&Bloei Noord-Veluwe.
Het was een jaar van nieuwe records wat het weer betreft.
Na de coronapandemie konden we weer allerlei dingen organiseren.
Voor het komende jaar hebben we weer plannen en gaan ervoor.
In het voorjaar van 2024 is er weer een ledenvergadering met daarna een boeiend onderwerp.
Let op de nieuwsbrieven voor data en tijden.

Namens Groei&Bloei Noord-Veluwe wens ik voor iedereen een fijne tijd met Kerst en Oudjaar.
Tevens wens ik voor iedereen een goed begin voor 2024 en dat het een jaar mag worden dat er vrede mag komen voor alle mensen en dat er eind mag komen aan de crises in ons land. Heel belangrijk is ook dat de mensen beter naar elkaar luisteren en verdraagzamer zullen zijn.

Tot slot wil ik een oproep doen aan eenieder die zich in wil zetten voor Groei&Bloei Noord-Veluwe.
Inmiddels is er een kandidaat voor de vacature van voorzitter.
Tevens hebben we een vervanger voor de functie van bloemschikken.
Maar dat neemt niet weg dat er mensen nodig zijn voor andere activiteiten. U kunt zich altijd aanmelden bij een bestuurslid.

Met vriendelijke groet,
Henk Beute

Bloemschikken in het voorjaar 2024

De winter is nog niet voorbij maar het is toch al aangenaam om over voorjaarsbloemen te dromen en na te denken om te gaan bloemschikken.
Onze Groei&Bloei-afdeling Noord-Veluwe geeft dit jaar 2 bloemschikcursussen in het voorjaar.
Deze worden 1 x per maand gegeven in de maanden februari, maart en april.

Eén cursus wordt op de maandagavond gegeven van 19.30 tot 21.30. uur.
Op 12 februari 11 maart en 8 april.

De andere op de donderdagmorgen van 9.30 tot 11.30 uur.
Op 8 februari 7 maart en 11 april.

De cursussen worden gegeven door Ilse Kerkmeijer.
Zij geeft al vele jaren met veel plezier bloemschik lessen aan onze afdeling van Groei&Bloei en op de website heeft ze een stukje over haar zelf geschreven. Leuk om te lezen hoe ze nog steeds zo enthousiast is.

Alle informatie over deze cursussen is te vinden op onze website www.noord-veluwe.groei.nl Hier staat ook het inschrijfformulier.

Het is ook leuk om op onze website naar de foto’s te kijken van vorige cursussen om zo een idee te krijgen wat voor mooie bloemstukken er gemaakt worden met veel materiaal uit de tuin zoals groen, takken en bloemen. Soms worden er ook gekochte bloemen bij gebruikt, afhankelijk van het seizoen.

11 januari 2024: de eerste Inspiratie-avond van dit jaar

Kwekerij Pieters Planten is een kwekerij met een groot assortiment bijzondere schaduwplanten.
Pieter Nijhoff houdt een lezing over zijn liefde voor schaduwplanten.
Schaduw wordt vaak gezien als een probleem, maar het geeft het juist mogelijkheden om allerlei fascinerende planten toe te passen.
Pieter laat aan de hand van voorbeelden zien wat je allemaal kan doen met een stuk schaduwtuin.
Naast bloemen worden ook bijzondere bladplanten benoemd.
Juist door gebruik te maken van mooi blad ontstaan er een sfeervolle plekken in de tuin.

Locatie:  Ontmoetingskerk, Kanaalstraat 21, in Heerde.
Aanvang 20.00 uur, zaal open vanaf 19.30 uur.