6-7 mei: Eerste Open Tuinen Weekend van dit seizoen

Ook in 2023 zullen er tijdens drie weekenden meerdere tuinen open gesteld worden voor bezoekers. Naast oude vertrouwde tuinen zullen ook eigenaren van nieuwe tuinen u van harte welkom heten.
Thema dit jaar is “Tuin op de Schop”.
Dit thema komt misschien wat drastisch over maar kan door een ieder op eigen wijze worden geïnterpreteerd.
Een tuin is nooit af, er zijn altijd hoekjes en perken die we na een aantal jaren toch willen veranderen. Die prachtige oude beuk die nu toch helaas vervangen moet worden, planten die het niet goed doen verplaatsen.
Daarnaast zijn er tuineigenaren die beginnen met het aanleggen van een tuin of hun tuin die voorheen vooral betegeld was willen vergroenen. Tuinen die weer in hun oorspronkelijke staat worden teruggebracht.
Ook zijn er tuineigenaren die met andere ogen kijken naar hun “vertrouwde” manier van tuinieren, die nieuwe inzichten en inspiratie willen toepassen. Biodiversiteit is essentieel voor een gezond en evenwichtig ecosysteem. Voorbeelden van nieuwe inzichten zijn: het introduceren van meer inheemse planten en struiken, duurzaam en bewust tuinieren zonder gebruik van kunstmatige meststoffen of bestrijdingsmiddelen.
Elk van onze enthousiaste tuineigenaren zal kunnen vertellen over op welke manier zijn/haar tuin op de schop gaat, welke veranderingen zullen worden gedaan, waarom en hoe. Er valt veel van elkaar te leren maar vooral ook veel te genieten in onze Open Tuinen.

We zien uit naar uw komst.
De tuinen tussen 10.00 uur en 16.00 uur gratis te bezoeken.

De drie weekenden zijn: (een muisklik op de datum leidt u naar het betreffende weekend)
6 en 7 mei
8 en 9 juli (nog in bewerking)
19 en 20 augustus (nog in bewerking)

6 juli 2023: Dagreis naar Drenthe

Er staat weer een mooie busreis gepland.
We gaan naar Drenthe en bezoeken daar drie bekende, verrassende en mooie tuinen.
We vertrekken in Epe om 8.30 uur en verwachten om 18.30 uur weer terug te zijn.

De tuinen die we bezoeken zijn De Vriendenhof in Wanneperveen, De Luie Tuinman in Ruinen en de Roos van Hijken in Hijken.

De kosten bedragen €50,- voor leden en €60,- voor niet-leden.
Entréegelden, koffie/thee en lunch onderweg zijn inbegrepen.
Na afloop is er de mogelijkheid deel te nemen aan een dinerbuffet in De Loreley in Epe. De kosten daarvan zijn €37,50 inclusief twee consumpties.

Alle informatie staat op hier onze website.
De reis is nog bijna vol geboekt, Dus inschrijven kan nog met het formulier op de pagina over deze reis op onze website.

Het (ver)plantseizoen is weer volledig weer op gang.

Voor het verplanten, scheuren, delen en zo voort is het nu weer tijd.
Doe daarom mee in de Plantenruil-app van onze afdeling. Heb jij iets over? Meld je aan bij de WhatsApp groep. Er veranderen daar heel wat tuinspullen van eigenaar.
Het woord ruilen moet je ruim opvatten. De ene keer heeft iemand iets voor jou, een andere keer maak jij weer iemand anders blij.
Het idee is dat iedereen die plantjes, stekken, zaad, bollen of knollen of ander tuinmateriaal over heeft dit meldt in de App-groep. Andere leden van de groep laten weten als ze belangstelling hebben.
Steeds meer leden melden zich aan. Dus doe ook mee! Want hoe meer leden, hoe groter de kans dat je iets van je gading vindt. Of dat jij juist iemand blij maakt met wat bij jou in de tuin over is.

De app-groep is een besloten groep, alleen voor leden van onze afdeling.

En dan nog dit...

Om al deze activiteiten mogelijk te maken, kunnen we wel wat hulp gebruiken.
Zo zijn we op zoek naar mensen die wat tijd vrij willen maken om een enkele keer mee te helpen. Bij voorbeeld voor het bemensen van onze informatiestand bij activiteiten.
Maar we zoeken ook nieuwe bestuurs- en commissieleden.
Voor het Bloemschikken hopen we dat zich iemand aanmeldt als commissielid. Deze commissie regelt de bloemschikactiviteiten.
En het duurt nog even, maar per 2024 is Henk Beute aftredend als voorzitter. Dus zijn we op zoek naar een vervanger.
Wie neemt er contact op met onze bestuursleden voor meer informatie? Je kunt je nu al aanmelden zodat je een poos kunt meedraaien om ingewerkt te raken. Een telefoontje of mailtje helpen je op weg.
De telefoonnummers en het e-mailadres zijn te vinden op onze website onder het kopje Over ons en dan bij Bestuur.