bekijk online
Nieuwsbrief

Als deze Nieuwsbrief voor u niet gemakkelijk leesbaar is, bekijk hem dan online via de link rechtsboven in deze Nieuwsbrief.

In deze eerste nieuwsbrief van het nieuwe jaar nodigen we je uit voor de eerste inspiratie-avond van 2024. Verder vind je er de informatie over de bloemschiklessen van dit voorjaar. En eenkorte terugblik op de laatste Kerstworkshop.

11 januari 2024: Wat te doen met een schaduwrijk stukje tuin?

Pieter Nijhoff vertelt op deze eerste Inspiratie-avond van het nieuwe jaar over zijn liefde voor schaduwplanten. Hij deelt die liefde graag met andere tuinliefhebbers.
Een aantal jaren geleden begon hij bij zijn huis in Wezep met het kweken van deze planten. Al gauw werd de ruimte te klein en verhuisde hij zijn planten naar Wapenveld waar hij bij Landgoed Winfried een mooie, schaduwrijke plek vond. Daar groeide zijn 'Kwekerij Pieters Planten' uit tot een kwekerij met een groot assortiment bijzondere schaduwplanten en inmiddels komen de bezoekers van heinde en verre. Schaduw wordt vaak gezien als een probleem, maar het geeft juist mogelijkheden om allerlei fascinerende planten toe te passen. Pieter laat aan de hand van voorbeelden zien wat je allemaal kan doen met een stuk schaduwtuin. Naast bloemen worden ook bijzondere bladplanten benoemd. Juist door gebruik te maken van mooi blad ontstaan er sfeervolle plekken in de tuin.

Locatie:  Ontmoetingskerk, Kanaalstraat 21, in Heerde.
Aanvang 20.00 uur, zaal open vanaf 19.30 uur.
Parkeerruimte is er voldoende op het naastgelegen parkeerterrein.

Bloemschikken in het voorjaar 2024

De winter is nog maar net begonnen en dan is het toch heel aangenaam om over voorjaarsbloemen te dromen en na te denken om te gaan bloemschikken.
Omdat er dit najaar meer aanmeldingen waren dan er plaats was, organiseren we dit voorjaar 2 bloemschikcursussen.
Deze worden 1 x per maand gegeven in de maanden februari, maart en april.

Eén cursus wordt op de maandagavond gegeven van 19.30 tot 21.30. uur.
Op 12 februari 11 maart en 8 april. Deze cursus is vol.

De andere op de donderdagmorgen van 9.30 tot 11.30 uur.
Op 8 februari 7 maart en 11 april.

De cursussen worden gegeven door Ilse Kerkmeijer.
Zij geeft al vele jaren met veel plezier bloemschik lessen aan onze afdeling van Groei&Bloei en op de website heeft ze een stukje over zichzelf geschreven. Leuk om te lezen hoe ze nog steeds zo enthousiast is.

Alle informatie over deze cursussen is te vinden op onze website www.noord-veluwe.groei.nl Hier staat ook het inschrijfformulier.

Het is ook leuk om op onze website naar de foto’s te kijken van vorige cursussen om zo een idee te krijgen wat voor mooie bloemstukken er gemaakt worden met veel materiaal uit de tuin zoals groen, takken en bloemen. Soms worden er ook gekochte bloemen bij gebruikt, afhankelijk van het seizoen.

Een zeer geslaagde Kerstworkshop.

Wij organiseerden op 14 december 2023 in het MFC Hart van Oosterwolde een heel geslaagde Kerstworkshop Bloemschikken.
Na de koffie/-thee ging men aan het werk onder leiding van Hennie Roessink, zij is zeer creatief en geeft al vele jaren bloemschikworkshops.
Er werd op een stoere ondergrond een prachtig kerststuk gemaakt, er was keuze uit diverse kleuren en er werd gewerkt met verschillende technieken.
Het bloemstuk werd gemaakt op een basis van stukjes hout en met kerstgroen, bloemen en het geheel werd afgemaakt met een kaars.
Diverse zussen/-vriendinnen groepen hadden zich hiervoor ingeschreven. Het aantal deelnemers was 20 personen.
Het was een zeer geslaagde avond. De foto's staan op onze website. Via deze link kom je er meteen.