bekijk online
Nieuwsbrief

Als deze Nieuwsbrief voor u niet gemakkelijk leesbaar is, bekijk hem dan online via de link rechtsboven in deze Nieuwsbrief.

20 April: digitale lezing over varens door Harry Roskam

De afdeling Apeldoorn heeft voor 20 april om 20.00 uur weer een digitale lezing georganiseerd.
Leden van de afdeling Noord-Veluwe kunnen zich hiervoor ook aanmelden via de website van de afdeling Apeldoorn: https://apeldoorn.groei.nl/activiteiten/lezingen/ .
Aanmelden kan tot uiterlijk 20 april 16.00 uur.
Houdt daarbij je lidnummer bij de hand. Dat heb je nodig en het staat vermeld op de ledenpas.
Het e-mailadres wordt alleen gebruikt om een link voor de lezing te sturen.
De lezing begint om 20.00 uur uur en zal rond 22.00 uur afgelopen zijn. Vanaf 19.30 uur is die link al te gebruiken en dan is er eerst een korte instructie.

Alle informatie over waar deze lezing over gaat is te vinden op de website van Groei&Bloei afdeling Apeldoorn: https://apeldoorn.groei.nl/activiteiten/lezingen/

De tuinen gaan binnenkort weer open!

Voor 2021 staan er drie Open Tuin Weekenden gepland.
We hopen deze allemaal Corona-proof door te kunnen laten gaan.

De weekenden zijn: 8 en 9 mei, 3 en 4 juli en 28 en 29 augustus.
Dus in elk seizoen een weekend. En dat zijn er best veel!
De Open Tuinen Commissie heeft veel werk verricht en is er trots op dat er zich momenteel al 19 tuineigenaren hebben aangemeld, verdeeld over onze hele regio.
Op de website komen binnenkort de deelnemende tuinen te staan met inleidende teksten en foto's.

Om Groei&Bloei en met name onze afdeling Noord-Veluwe onder de aandacht van bezoekers te brengen die geen lid zijn, zoeken we enkele vrijwilligers. Niets werkt beter dan mond op mond reclame en onze eigen leden kunnen dat als geen ander. Zij krijgen daarbij hulp van promotiemateriaal over de leukste tuinvereniging van Nederland.
Lijkt het je wat om hier een dag(deel) aan te besteden, geef je dan op bij Aly van Dronkelaar. Een belletje of appje naar 06 13450232 is genoeg.

On-line Bloemschikken met Pim van den Akker

Floral designer Pim van den Akker maakte exclusief voor Groei & Bloei vier verrassende voorjaarscreaties.
Hij neemt je mee in zijn creatieve proces, vertelt je wat hem inspireert en spoort je aan zelf aan de slag te gaan!
Experimenteer, zoek en wees niet bang om fouten te maken.
Geniet van 1,5 uur Pim! Je kunt de hele demonstratie zien op You-Tube via deze link: https://www.groei.nl/bloemschikken/videos-bloemschikken/voorjaarsvideos/voorjaar-met-pim-van-den-akker
Pim maakt achtereenvolgens een bijzonder boeket op een stronk van klimop, een 'nest' van raffia voor op de paastafel, een stuk in een glazen schaal met eieren gevuld met bolgewasjes en tot slot een biedermeier 2.0!

Van harte aanbevolen!

Ga aan de slag met een klimaatvriendelijke tuin

Het is je vast opgevallen: we hebben steeds vaker last van hoosbuien. Ook worden de zomers droger en warmer.
Met een aantal kleine maatregelen
1. Houd je droge voeten na een flinke hoosbui.
2. Blijft het koeler tijdens hete dagen.
3. Is er extra ruimte voor planten en dieren in jouw tuin (én buurt).

Om je daar een handje bij te helpen, is er vanuit de Noord-Veluwse gemeenten en het Waterschap Vallei en Veluwe een speciale subsidie beschikbaar: de stimuleringsregeling. Hiermee kun je subsidie aanvragen voor het uitvoeren van één of meerdere maatregelen om je tuin klimaatbestendig te maken. Deze regeling is speciaal voor inwoners en bedrijven uit de gemeenten Elburg, Ermelo, Harderwijk, Hattem, Nunspeet, Oldebroek en Putten. Door deze gemeenten wordt de subsidie verstrekt. De gemeenten hebben Veluwe Duurzaam gekozen als centraal loket voor alle aanvragen voor de stimuleringsregeling.
Het uitvoeren van de maatregelen kun je zelf doen, maar je kunt ook de hulp inschakelen van een hoveniersbedrijf.

Voor alle informatie hierover kun je terecht bij https://veluweduurzaam.nl/subsidies/stimuleringsregeling .

De Plantenruil-appgroep krijgt steeds meer leden.

Doordat de traditionele Stekjesmarkten voorlopig niet door kunnen gaan,
ruilen we nu op een andere manier. Via een WhatsApp groep. En dat werkt.

Het idee is dat iedereen die plantjes, stekken, zaad, bollen of knollen over heeft dit meldt in de App-groep. Andere leden van de groep kunnen daarop reageren en dan kunnen onderling afspraken worden gemaakt.
Steeds meer leden melden zich aan. En... hoe meer zielen hoe meer vreugd. Dus doe ook mee!

Deelnemers kunnen zich met een WhatsApp-je voor de app-groep melden bij Eugenie Hennes op 06-81991722.
De app-groep is een besloten groep voor leden van onze afdeling.
Door mee te doen, wordt uiteraard je telefoonnummer bekend bij de andere groepsleden.

We volgen de Corona-ontwikkelingen.
We melden op onze website www.noord-veluwe.groei.nl als er veranderingen in onze activiteiten zijn.
En zullen, indien nodig, weer een Nieuwsbrief als deze sturen.

We hopen zo iedereen zo veel mogelijk op de hoogte te kunnen houden.
Mochten er vragen zijn dan zijn we bereikbaar via de op de website
genoemde e-mailadressen. (Tabblad 'Over ons/bestuur)

Wij wensen iedereen een goede gezondheid.
En geniet van alles in de vroege lentetuin.