|
bekijk online | |
|
Nieuwsbrief
|
||
|
Als deze Nieuwsbrief voor u niet gemakkelijk leesbaar is, bekijk hem dan online via de link rechtsboven in deze Nieuwsbrief. In deze nieuwsbriefDe laatste nieuwsbrief voor de zomer. In deze nieuwbrief vind je informatie over een aantal mooie activiteiten, noteer alvast in je agenda! - voorwoord van onze voorzitter Van onze voorzitterBeste tuinvrienden, Ik weet niet hoe het bij u is, maar ik blijf altijd nieuwsgierig naar nieuwe planten. Soms stuit ik dan op een plant waar ik me helemaal in kan verliezen. Voor nu is dat de Schefflera. Dit is een geslacht uit de klimopfamilie. Erg geschikt voor bostuinen dus. Ik heb ondertussen al een paar mooie soorten in mijn tuin kunnen zetten, zoals de soorten rhododendrifolia (foto), fansipanensis, macrophylla, alpina en delavayi. Waarom vind ik dit zo’n interessant geslacht? Het geeft de tuin een exotisch tintje en past toch goed in onze schaduwtuin en natuurlijk de prachtige bladvormen waar ik erg van kan genieten. U kent mij natuurlijk onderhand wel een beetje en begrijpt dat ik ga proberen om nog meer soorten Schefflera te verzamelen. Ik heb al een verlanglijstje klaar liggen. De zomer komt eraan en gelukkig lijken de temperaturen iets omhoog te gaan. Voor onze afdeling een periode waarin de activiteiten op een wat lager pitje komen te staan. Voordat we van de vakantie gaan genieten komt ons tweede Open Tuinenweekend er nog aan. Op 4 en 5 juli bent u weer van harte welkom in veel verschillende tuinen om inspiratie op te doen. Verder is onze jaarlijkse tuinreis gepland op 26 juni waar verschillende tuinen in Friesland zullen worden bezocht en ook een bezoek aan kwekerij Aborealis bij Havelte. Echt de moeite waard kan ik u verzekeren. Tenslotte kreeg ik het bericht dat mevrouw Labberton - Bos is overleden. Zij was één van de oprichtsters van de afdeling Epe die inmiddels is opgegaan in de afdeling Noord-Veluwe. In deze nieuwsbrief zult u een uitgebreid in memoriam kunnen lezen. Ik wens haar familie en dierbaren heel veel sterkte met dit verlies. Voor nu wens ik u allen een mooie, bloemrijke zomer toe. Jeroen Jansen
![]() In MemoriamHerma Labberton-Bos. Op donderdag 4 juni 2026 bereikte ons het bericht dat ons erelid, mw. Herma Labberton-Bos, die ochtend op 93-jarige leeftijd is overleden. Mw. Labberton was in 1965, samen met mw. Daisy de Vries de oprichtster van de afdeling Epe van Groei&Bloei, inmiddels Noord-Veluwe. Daar leerde ze toen ook haar man Dick kennen. Zij heeft zich tot ver in de jaren ’80 met veel enthousiasme ingezet voor onze afdeling. Ze was tot 1982 lid van het afdelingsbestuur. En daarnaast ook 15 jaar lid van het landelijk bestuur van KMTP / Groei&Bloei. Onze oudere leden zullen zich haar zeker nog herinneren. En uit hun verhalen en die van anderen komt zij naar voren als iemand die zich met hart en ziel inzette voor datgene wat haar na aan het hart lag: om op velerlei manieren te kunnen bijdragen aan het vergroten van de belangstelling voor de natuur en het milieu. Dat gaf haar veel voldoening. Zij maakte daarbij dankbaar gebruik van alles wat ze had geleerd tijdens haar opleiding op Huis te Lande in Rijswijk. Een middelbare tuinbouwschool voor meisjes, uniek in het Nederland van de jaren ’50. Daarover vertelde ze in een interview uit 2020 met Frans Holtkamp dat ze daar leerde “oorspronkelijk te denken, afwegingen te maken en verantwoordelijkheid te nemen”. Iets waarvan ze haar hele leven plezier zou hebben. Ze had een eigen adviesbureau voor tuin en landschap en maakte voor het hoveniersbedrijf met boomkwekerij van haar man Dick de tuinontwerpen. Voor onze afdeling was ze de stuwende kracht achter tal van evenementen met als hoogtepunt misschien wel het project Ridderspoor: de aankleding van kasteel de Cannenburgh in Vaassen. Een bloemschikwedstrijd leverde de vele bloemstukken die nodig waren om het kasteel een prachtige uitstraling te geven. Eind jaren ’80 verhuisde Herma met haar man Dick vanuit Emst naar Klarenbeek. Daar ontwierpen ze een groene oase, voorbereid op de toekomst. Want omdat tuinieren met het klimmen der jaren moeilijker zou worden, mocht het dan wat meer verwilderen. Met dat idee was ze haar tijd ver vooruit. Zij voelde zich tot op het laatst betrokken bij Groei& Bloei en onze afdeling en wij zijn dankbaar voor alles wat zij voor onze tuinvereniging heeft betekend. Bestuur Groei & Bloei afd. Noord-Veluwe. Foto: Julia Voskuil![]() Kom mee naar de tuinreis Friesland 2026Ook dit jaar organiseren we een prachtige tuinreis. Dit jaar gaan we naar Friesland. Er zijn nog een paar plekken beschikbaar dus grijp je kans en kom meegenieten van deze prachtige reis. Inschrijven kan met het aanmeldingsformulier dat je via deze link vindt op onze website. We bezoeken deze dag 3 verschillende, prachtige tuinen:
In de tweede tuin die we bezoeken wordt tevens een lekkere lunch verzorgd met producten uit eigen tuin. Nadat we de drie tuinen hebben bekeken rijden we door naar de fraaie Kwekerij Arborealis. Behalve planten verkopen ze hier ook inheemse zaden en bijzondere moestuinzaden. En voor wie wil besluiten we deze reis met een etentje in de gezellige Brasserie Floor. Alle informatie over de reis en de tuinen staat op onze website www.noord-veluwe.groei.nl Waar: Friesland Wanneer: 26 juni, vertrek op 8.15 bij Brasserie Floor. Kosten: € 52,- voor leden, € 62,- voor niet-leden. Een tweegangen keuze menu incl. drankjes bij Floor kost € 47.50 Wijziging programma Inspiratieavonden najaarIn onze vorige nieuwsbrief berichtten we jullie over twee interessante lezingen die in het najaar worden georganiseerd. De data voor deze inspiratieavonden zijn nog steeds hetzelfde, alleen is het thema in oktober gewijzigd. - 6 oktober: ongekende groenten - 5 november: tuinen van het Loo Wellicht vind je het handig om deze data alvast in je agenda te noteren? Graag tot dan! Geslaagde workshop ecoprinten krijgt een vervolgDe eerste cursus ecoprinten was een groot succes en zal volgend jaar weer worden georganiseerd. De workshop zat snel vol en mocht je volgend jaar mee willen doen dan kan je je via deze link alvast op een wachtlijst laten zetten. ![]() Welkom nieuwe leden!Op tweede pinksterdag stonden wij met een kraam op de plantenmarkt bij kwekerij Pieters Planten in Wapenveld. Het weer was prachtig en de hele dag was het gezellig druk. In de ochtend kwamen er regelmatig enthousiaste bezoekers langs onze kraam, die bemand was door Diny en Mariska. In de middag waren er ook leden van onze afdeling bij de kraam met Christine en Carla namens onze afdeling. Diverse keren kregen zij te horen: Ja ik ben lid en wat organiseren jullie veel. De opgepotte tomaten, paprika en courgette plantjes vonden nieuwe eigenaren. En er werden 5 nieuwe leden geworven! Het cadeau van deze ledenwerfactie een Engelse gieter droeg daar zeker aan bij. Alle tijdschriften van Groei & Bloei en folders van de Open Tuinen werden uitgedeeld. Kortom een geslaagde dag en een goede pr voor Groei & Bloei. En hartelijk welkom nieuwe leden!
![]() Doe je mee aan de Planten Ruilapp?Doe je al mee? Heb je iets over in de tuin waarvan het zonde is om het op de composthoop te gooien? Gooi het dan in de groep!
|
||
|
word lid | |