2 maart: Inspiratie avond Tuinieren zonder plaaggeesten

Baudewijn Odé is plantenonderzoeker bij FLORON, een stichting die in Nederland het onderzoek coördineert naar het voorkomen van wilde plantensoorten in Nederland. Sinds 1996 is hij betrokken bij dit vrijwilligersnetwerk. Een van de trends die wordt gesignaleerd is dat er steeds meer soorten planten in Nederland bijkomen. Veel van deze soorten zijn op een of andere manier hier door de mens gebracht, o.a. door ze te importeren uit andere werelddelen als tuinplant. De meeste exotische tuinplanten houden zich netjes, maar sommigen zijn uitgegroeid tot een ware plaag, zoals Japanse duizendknoop en watercrassula.
Wat kunnen we doen om plaagsoorten onder de duim te houden, in de tuin en in de natuur? En wat kunnen we doen om te voorkomen dat er nieuwe plaagsoorten opduiken?
Op deze vragen hoopt Baudewijn antwoord te geven.

De avond begint om 20.00 uur, inloop vanaf 19.30 uur.
Locatie:  Ontmoetingskerk, Kanaalstraat 21 in Heerde.

Meer informatie op onze website www.noord-veluwe.groei.nl

29 maart: Paasworkshop

Op woensdagmiddag 29 maart van 14.00 - 16.00 uur, dus al ruim voor Pasen, organiseren we een gezellige middag in Hart van Oosterwolde.
Onder leiding van Hennie Roessink gaan we in de kleuren van Pasen een mooi bloemstuk/festoen maken.
Het materiaal, groen, touw e.d. ligt klaar.
Je kunt het stuk ophangen maar ook op tafel leggen.
We beginnen met koffie en uitleg over het te maken bloemwerk zodat iedereen, beginneling of gevorderde met iets moois naar huis gaat.

Locatie: Hart van Oosterwolde, St. Nicolaasplein 15, 8097 PR Oosterwolde.
Kosten: per deelnemer  € 20,- Voor niet leden € 25,-.
Tijd: inloop vanaf 13.30 uur. We beginnen om 14.00 uur.
Inschrijven kan tot uiterlijk 27 maart via het formulier op onze website. Met deze link kom je daar meteen.

6 juli 2023: Dagreis naar Drenthe

Er staat weer een mooie busreis gepland. We gaan naar Drenthe en bezoeken daar drie bekende, verrassende en mooie tuinen.
We vertrekken in Epe om 8.30 uur en verwachten om 18.30 uur weer terug te zijn.

De tuinen die we bezoeken zijn De Vriendenhof in Wanneperveen, De Luie Tuinman in Ruinen en de Roos van Hijken in Hijken.

Entréegelden, koffie/thee en lunch onderweg zijn inbegrepen.

De kosten bedragen €50,- voor leden en €60,- voor niet-leden.

Na afloop is er de mogelijkheid deel te nemen aan een dinerbuffet in De Loreley in Epe. De kosten daarvan zijn €37,50 inclusief twee consumpties.

Alle informatie staat op hier onze website.

De reis is nog niet vol geboekt, Dus inschrijven kan nog. Dat kan op de komende Inspiratie avond en met het formulier op de pagina over deze reis op onze website.

Het (ver)plantseizoen komt weer op gang.

Voor het verplanten, scheuren, delen en zo voort is het nu weer tijd.
Doe daarom mee in de Plantenruil-app van onze afdeling. Heb jij iets over? Meld je aan bij de WhatsApp groep. Er veranderen daar heel wat tuinspullen van eigenaar.
Het woord ruilen moet je ruim opvatten. De ene keer heeft iemand iets voor jou, een andere keer maak jij weer iemand anders blij.
Het idee is dat iedereen die plantjes, stekken, zaad, bollen of knollen of ander tuinmateriaal over heeft dit meldt in de App-groep. Andere leden van de groep laten weten als ze belangstelling hebben.
Steeds meer leden melden zich aan. Dus doe ook mee! Want hoe meer leden, hoe groter de kans dat je iets van je gading vindt. Of dat jij juist iemand blij maakt met wat bij jou in de tuin over is.

De app-groep is een besloten groep, alleen voor leden van onze afdeling.

En dan nog dit...

Om al deze activiteiten mogelijk te maken, kunnen we wel wat hulp gebruiken.
Zo zijn we op zoek naar mensen die wat tijd vrij willen maken om een enkele keer mee te helpen. Bij voorbeeld voor het bemensen van onze informatiestand bij activiteiten.
Maar we zoeken ook nieuwe bestuursleden. Voor het Bloemschikken hopen we dat zich iemand aanmeldt die samen met de bloemschikcommissie die activiteiten wil regelen. En om de lijntjes kort te houden, neemt deze coördinator dan ook zitting in het bestuur.
En het duurt nog even, maar per 2024 is Henk Beute aftredend als voorzitter. Dus zijn we op zoek naar een vervanger. Wie neemt er contact op met onze bestuursleden voor meer informatie? Je kunt je nu al aanmelden zodat je een poos kunt meedraaien om ingewerkt te raken. Een telefoontje of mailtje helpen je op weg. De telefoonnummers en het e-mailadres zijn te vinden op onze website onder het kopje Over ons en dan bij Bestuur.