Voorwoord van onze voorzitter

Hallo beste mensen,

In de vorige nieuwsbrief heb ik al aangegeven dat het bestuur 2 nieuwe bestuursleden zoekt.
Dit in verband met het vertrek van de activiteiten coördinator en de penningmeester.
Tot op heden heeft er zich niemand aangemeld voor informatie over deze functies en dus ook niet of er belangstelling voor is.
Voor het voortbestaan van Groei & Bloei afdeling Noord-Veluwe is het van belang dat deze vacatures worden ingevuld.
Het is ook mogelijk dat u wel secretaris wil worden maar geen pennigmeester dan is er een mogelijkheid dat we deze functie onderling kunnen wisselen.
Ik weet ook dat de meeste mensen al druk zijn met sport of een hobby of iets dergelijks maar voor deze vacante functies is niet heel veel tijd nodig.
Ik weet ook dat ze dit altijd zeggen maar wanneer je tijd wil vrijmaken voor een van deze vacatures dan moet dat toch kunnen.
Wanneer je ingewerkt bent dan kun je zelf de tijd bepalen van wanneer en hoeveel.
We vergaderen normaliter 1 x per maand. 10 maanden per jaar, de zomervakantie niet.
Dit is meestal de eerste maandag van de maand van 10.00 tot 12.00 uur.
In die vergadering worden zaken besproken en afhankelijk van de functie heb je dan tot de volgende vergadering de tijd om dingen te regelen, tenzij er urgentie bij is.
Veel uitvoerend werk wordt ook gedaan door de diverse commissies.

Kijk op onze website - https://noord-veluwe.groei.nl om meer informatie over onze vereniging te vinden.
De website van de landelijk vereniging is - https://www.groei.nl/
Enthousiast?
Graag uw reactie sturen per e-mail naar het bestuur Groei& Bloei, afdeling Noord Veluwe: info@noord-veluwe.groei.nl.
Zoals in de vorige nieuwsbrief vermeld kunt u ook bij de vertrekkende bestuursleden informatie inwinnen.
Onze penningmeester gaat per 01-01-2022 verhuizen naar Putten.
Wilt u zich inzetten om deze taak over te nemen? Dan kunt u informatie aanvragen bij Aly van Dronkelaar tel.nr. 06 13450232.
Tevens zit het termijn erop voor het bestuurslid die de activiteiten coordineert.
Voor vacature bestuurslid activiteiten (lezingen, reizen, excursies) kunt u informatie aanvragen bij Christine Steneker - De Mulder tel. nr. 06-29130061

Henk Beute

Open tuinen weekend op 28 en 29 augustus

Dit weekend zijn er weer een flink aantal tuinen geopend voor bezoekers.
Er gelden nog wel wat restricties zoals afstand houden. Maar verder is iedereen heel blij dat het nu voor de tweede keer dit seizoen weer kan.
Dit keer doen 9 tuinen mee. Allemaal van eigen leden. Een aantal tuinen waren begin juli ook open. Het is erg leuk om het verschil tussen toen en nu te zien. Een ander seizoen geeft een heel ander beeld.
De tuinen zijn op de aangegeven dagen open van 10-16 uur. Sommige alleen de zaterdag, andere ook de zondag.
In enkele tuinen is nog meer te beleven. Zo zijn er beeldend kunstenaars actief geweest met diverse technieken en is er bloemsierkunst te bewonderen.
Kortom, keuze genoeg voor een fantastisch Open Tuinenweekend.
De adressen en uitgebreide informatie over de open tuinen staat hier op onze website www.noord-veluwe.groei.nl  onder het tabblad Activiteiten / open tuinen/28-29 augustus.
Daar staan ook twee fietsroutes, gemaakt door Jeanet Niemeyer.

Wat gaat er nog meer door....

De Bloemschikcommissie gaat dit najaar weer voorzichtig van start.

Op dinsdag 19 oktober, in de herfstvakantie, is er voor kinderen van 5 tot en met 11 jaar een inloopmiddag Potjes Versieren bij Siem in tuin De Buitenhof in Epe.
Meer informatie vind je hier en op de website onder het kopje Bloemschikken.

De beoogde locatie voor de bloemschikcursus is door de langer uitlopende verbouwing niet beschikbaar.
Tot nu toe hebben we nog geen goede ruimte gevonden die voldoet aan de regels voor corona zoals voldoende afstand, ventilatie e.d.
We kunnen dus met de cursussen nog niet starten in september.

Maar iets anders kan wel!
We denken daarom nu aan een Herfst-workshop op dinsdag 26 oktober op het Lenneperf, De Stege 1 b. te Veessen.
Zo gauw er meer bekend is laat de bloemschikcommissie dit weten.

En ook... de inspiratie-avonden

Zoals het er nu naar uitziet, kunnen ook de inspiratie-avonden weer doorgaan.
Zet maar vast in de agenda:
Donderdag 7 oktober
19.00 uur: Algemene Leden Vergadering met aansluitend
20.00 uur de lezing ' Wild plukken door het jaar heen' door Elsje Bruijenstein
Donderdag 4 november
20.00 uur: Inspiratieavond 'Water in de Tuin - en hoe om te gaan met klimaatverandering' door Lara de Graaf, tuinarchitect.

Beide avonden is de lokatie de Ontmoetingskerk aan de Kanaalstraat 21 in Heerde.
Meer informatie staat op de website.

Gardenista 2021-hét groenfestival van Groei&Bloei kan helaas niet doorgaan

Gardenista is hét groenfestival in Nederland. Het werd in 2019 voor de eerste keer succesvol georganiseerd en enthousiast ontvangen door een breed publiek.
Met maar liefst 15.000 bezoekers was het festival in één klap toonaangevend.
Maar de organisatie heeft in verband met Corona moeten besluiten dat het ook dit jaar niet door kan gaan.
We hopen op betere tijden in 2022.

Het (ver)plantseizoen komt eraan. Meld je daarom aan voor de Plantenruilapp.

Doordat de traditionele Stekjesmarkten niet door kunnen gaan, ruilen we nu op een andere manier. Via een WhatsApp groep. En dat werkt!

Het idee is dat iedereen die plantjes, stekken, zaad, bollen of knollen over heeft dit meldt in de App-groep. Andere leden van de groep kunnen daarop reageren en dan onderling afspraken maken.
Steeds meer leden melden zich aan. Maar... hoe meer zielen hoe meer vreugd. Dus doe ook mee! Want hoe meer leden, hoe groter de kans dat je leuke planten vindt. Of juist iemand blij maakt met wat bij jou in de tuin over is.

De app-groep is een besloten groep, alleen voor leden van onze afdeling.