bekijk online
Nieuwsbrief

Als deze Nieuwsbrief voor u niet gemakkelijk leesbaar is, bekijk hem dan online via de link rechtsboven in deze Nieuwsbrief.

Ledenavond 6 oktober

Op 6 oktober verzorgt de bekende Drentse natuurkenner en natuurfotograaf Geert de Vries een boeiende lezing over het wel en wee van vogels in de woonomgeving. Voor de pauze staan bekende tuinvogels centraal. Na de pauze worden eenden, ganzen en zwanen behandeld.
De getoonde foto’s zijn van professionals kwaliteit. De grootste kwaliteit van de inleider is dat hij ingewikkelde zaken op een boeiende  en soms humoristische manier kan vertellen.
In de presentatie staan niet de soorten centraal maar het gedrag van vogels. Zo wordt uitgebreid stil gestaan bij het liefdesleven van tuinvogels en wordt uitgelegd waarom vooral vrouwen een man uitkiezen en niet andersom. Door veel  boeiende wetenswaardigheden  over het gedrag worden onze gewone tuinvogels bizonder.
Na de pauze staan wintervogels in het buitengebied centraal. Deze avond gaat over de boeiende wereld van onze gevleugelde vrienden en is zowel geschikt voor vogelaars als voor leken.

Locatie:  Ontmoetingskerk, Kanaalstraat 21, in Heerde.
Zaal open om 19.30 uur. De lezing begint om 20.00 uur.
Parkeerruimte is er voldoende op het naastgelegen parkeerterrein.

Na afloop van de avond is er weer een Stekjesmarkt.
Deel wat je over hebt aan stekken, zaden, bollen en knollen.  Lever voor aanvang van de avond het materiaal aan in een waterdichte verpakking en voorzien van namen. Zaden, stekjes, bollen en knollen, alles kan worden geruild. Na afloop van de avond wordt alles uitgedeeld.

26 oktober: Herfst workshop Natuurlijk Bloemschikken

Bij Atelier Fleur gaan we tijdens de herfstworkshop een weelderige herfstkrans met natuurlijke materialen maken, met als extra accenten een koehoorn en zinken klok. De verschillende tinten (groen, bruin, rood en grijs) en verschillende texturen zorgen voor een mooie uitstraling. De krans kan buiten worden opgehangen.
Basis van de krans is een zwarte ring (doorsnede 50 cm), welke wordt opgemaakt met verschillende ranken, o.a. klimop, hop, blauwe regen, berk. Groene takken van o.a. hulst, eik, varen en rode bessen zorgen samen met materialen zoals mossoorten, denneappels, sierappels,  judaspenning en fijne takstructuren voor veel variatie. Natuurlijke linten maken de afwerking compleet.
Een voorbeeldfoto van de herfstkrans volgt zeer binnenkort. Ook de prijs is nu nog niet bekend. Dus houd de website in de gaten. Daar komt binnenkort ook het inschrijfformulier op te staan.
De workshop is inclusief alle materialen, koffie/thee en lekkers in herfstsfeer. Deelnemers moeten wel een snoeischaar, scherp mesje en draadtang meenemen.
De herfst workshop wordt gehouden in Atelier Fleur, Winterdijk 20, 8097 SK Oosterwolde.

Het (ver)plantseizoen is weer in volle gang.

Voor het verplanten, scheuren, delen en zo voort is het najaar de beste tijd.
Doe daarom mee in de Plantenruil-app van onze afdeling. Heb jij iets over? Meld je aan bij de WhatsApp groep. Er veranderen daar heel wat tuinspullen van eigenaar.
Het woord ruilen moet je ruim opvatten. De ene keer heeft iemand iets voor jou, een andere keer maak jij weer iemand anders blij.
Het idee is dat iedereen die plantjes, stekken, zaad, bollen of knollen of ander tuinmateriaal over heeft dit meldt in de App-groep. Andere leden van de groep laten weten als ze belangstelling hebben.
Steeds meer leden melden zich aan. Maar... hoe meer zielen hoe meer vreugd. Dus doe ook mee! Want hoe meer leden, hoe groter de kans dat je iets van je gading vindt. Of dat jij juist iemand blij maakt met wat bij jou in de tuin over is.

Deelnemers kunnen zich met een WhatsApp-je voor de app-groep melden bij Eugenie Hennes op 06-81991722.
De app-groep is een besloten groep, alleen voor leden van onze afdeling.
Door mee te doen, wordt uiteraard je telefoonnummer bekend bij de andere groepsleden.